Кеңес «Ұялшақтықты қалай жеңуге болады»

Психологияда «ұялшақтық» қалыпты қарым-қатынасқа кедергі келтіретін ыңғайсыздық, шатасу, ұят сезімдерінің жиынтығы ретінде қарастырылады, көбінесе жаңа адамдармен танысу жағдайында көрінеді.

Әдетте, ұялшақтық мінез-құлықтың сипаттамасы ретінде мектепке дейінгі жаста қалыптаса бастайды. Уақыт өте келе оның көріністері тұрақты бола бастайды және адамның бүкіл коммуникативті саласына таралады .

Ұялшақ болу -  қарым қатынастан қорқуды білдіреді. Бүгінгі таңда психологияда ұялшақтық баланың қарым-қатынас процесінде пайда болатын жағымсыз тәжірибелер нәтижесінде қалыптасады және біртіндеп санаға енеді деген көзқарас кең таралған.

Ұялшақ баланың басқа адамдармен қарым қатынасындағы негізгі қиындықтар оның өзіне және басқа адамдардың оған деген қарым қатынасында жатыр. Дәстүр бойынша, ұялшақ балалардың өзін-өзі бағалауы төмендейді, олар өздері туралы жақсы ойламайды. Дегенмен, зерттеулер бұл мүлдем дұрыс емес екенін көрсетті. Әдетте, ұялшақ бала өзін өте жақсы деп санайды, яғни оның жеке тұлға ретінде өзіне деген көзқарасы ең жағымды.

Мәселе басқа нәрседе болып тұр. Ол көбінесе басқа адамдардың, әсіресе бейтаныс адамдардың өзіне деген оң көзқарасына күмәнданады. Жақын адамдармен қарым – қатынаста ересектердің қарым-қатынасының сипаты балаға түсінікті, ал бейтаныс адамдармен қарым-қатынаста ол жоқ, сондықтан олармен қарым-қатынаста ұялшақтық айқын көрінеді .

Ұялшақ балалар өздерін тыныш және әдепті ұстайды. Олар әрқашан мойынсұнғыш, атқарушы, сирек рұқсат етілмеген нәрсені жасайды, бастамашылық танытпайды. Ойындар мен басқа да іс-шараларда олар, әдетте, кішігірім рөлдерді алады немесе мүлдем қатыспайды, тыныш отырады және өз ісімен айналысады. Балалар кез-келген көпшілік алдында сөйлеуден қорқады, тіпті егер бұл сабақта таныс мұғалімнің немесе тәрбиешінің сұрақтарына жауап беру қажеттілігі болса да. Олар мерекелерде сирек өнер көрсетеді, сөйлеу кезінде олар жиі жоғалады, сөздерді ұмытады, құрдастар тобында көрінбеуге тырысады. Әдетте, олар жаңа жағдайда қаттылықты көрсетеді. Ересектермен байланыста олар әңгімелесушімен көзбен кездесуден аулақ болуға тырысады. Ұялшақ балалар үнемі өз әрекеттерін бағалауға бағытталған .

Сыртқы жағынан, мұндай балалар байсалды, сабырлы болып көрінеді, бірақ олай емес. Барлық уайымдар, жағымсыз эмоциялар іште қалады және ауыр ауруларға әкелуі мүмкін.

Бала ұялшақтықты жеңе ала ма және оны қалай жасауға болады?

Ұялшақ балалар ата-аналарға бұзық және тентек балаларға қарағанда аз қиындық тудырады. Сондықтан оларға аз көңіл бөлінеді, ал мұндай балаларға көңіл көп бөлінуі қажет. Осы қажеттіліктерді қанағаттандырмай, баланың дамуының негізі қаланбайды-адамдарға қоршаған әлемге белсенді және қорықпай кіруге, оны шығармашылықпен игеруге және өзгертуге мүмкіндік беретін сенім. Ересек адам балаға көмек пен қолдау сұраған кезде ғана емес, бір қарағанда оған қажет болмаған кезде де мұқият болу қабілетін тәрбиелеуі керек.

Ұялшақ бала теріс бағалаудан қорқады, бірақ бұл оған ешқандай баға қажет емес дегенді білдірмейді. Егер сіз баланың бағалауға тым көп көңіл бөлетінін және бұл оның әрекетін тежейтінін көрсеңіз, оны әрекеттің бағалау жағынан алшақтатыңыз. Мұнда сізге ойын техникасы мен әзіл көмектеседі. Жағдайды жеңіңіз, оған қиял элементін енгізіңіз .

Ұялшақ балалар өте сақ және жаңасынан қорқатынын есте ұстаған жөн. Олар ұялшақ құрдастарына қарағанда ережелерді сақтауға бейім, оларды бұзудан қорқады  .

Ұялшақ балаларда ересектер айыптайтын әрекеттер мен әрекеттерге ішкі тыйым көп қалыптасады және бұл олардың бастамашылығы мен шығармашылық көріністеріне кедергі келтіруі мүмкін. Баланың еркіндігін, оның тікелейлігін, қызығушылығын жиі шектейтіндігіңізді ойлаңыз.

Пантомималық ойындар, мысалы, «Эмоцияны тап», «Біз қайда болғанымызды айтпаймыз, не көрдік – көрсетеміз», «Бізге кім келді», «Қуыршақтар билейді» және т. б. сияқты эмоциялар тілін жақсы меңгеруге жақсы ықпал етеді. ойынға бірнеше ересектер мен балалар қатысқаны жөн .

Қиял ойындары сіздің балаңызбен бірдей жағдайда өмір сүретін, әртүрлі өмірлік жағдайларға тап болатын және одан шығудың жолын табатын қыз немесе ұл туралы әңгіме түрінде болуы мүмкін. Көбінесе балалар өз проблемалары туралы айтуға ұялады, бірақ басқа бала туралы әңгіме тыңдау немесе жазу, оған өз тәжірибелерін жатқызу арқылы олар өздері туралы сөйлесуге дайын болады.

Барлық ойындар қауіпсіз аяқталуы керек, балаларға рахат пен жеңілдік әкелуі керек. Ойында алынған ересектермен және құрдастарымен жаңа қарым-қатынас тәжірибесі оларға нақты өмірлік жағдайларды жақсырақ шешуге көмектеседі.

Есіңізде болсын, балаға ұялшақтықты жеңуге көмектесу, қарым - қатынас жасауға деген ұмтылысты қалыптастыру-бұл өте мүмкін міндет. Ұялшақтықты тезірек жеңе бастасақ, соғұрлым жақсы. Жасы ұлғайған сайын бала өзінің ұялшақтығына және мінезінің ерекшеліктеріне еріксіз назар аударады, ол ұялшақ мінез-құлықтың стереотипін қалыптастырады, ол бекітіліп, қиын түзетіледі.

Ұялшақ балалармен жұмыс жасауда әдептілік, шыдамдылық маңызды. Ұялшақ балаға болашақта өзін қоғамның толыққанды мүшесі ретінде сезіну үшін оның барлық ішкі әлеуетін дамытуға көмектесу керек.

Мектеп жасына дейінгі балалардағы ұялшақтықтың алдын алу және жеңу бойынша ата-аналарға арналған ұсыныстар

  1. Баланы өзінің барлық «артықшылықтары» мен «кемшіліктерімен», жеке басының барлық ерекшеліктерімен қабылдаңыз .
  2. Баланы басқа балалармен салыстырмаңыз және сәтсіздіктерге назар аудармаңыз. Керісінше, оның барлық кішігірім жетістіктерін байқап, жетістіктері үшін мақтауға тырысыңыз.
  1. Баланы асықтырмаңыз, оған жаңа нәрсеге үйренуге уақыт беріңіз. Ұялшақ балаға танысу, мұқият қарау, жаңа жағдайда қолданылатын заңдарды түсіну үшін белгілі бір уақыт қажет, мейлі ол құрдастар компаниясы болсын, жаңа тәрбиеші болсын, жаңа пәтер болсын. Егер бала мектепке түсуге керек болса, онда мектептің ғимаратына және сабақ өтетін кабинетке барған жөн, мұғаліммен танысқан жөн. Оған ештеңе қауіп төндірмейтініне көз жеткізгеннен кейін ғана ол тыныштала алады.
  2. Баланы «батыл болуға» мәжбүрлемеңіз. Баланың уайымы табиғатта қисынсыз, өйткені жеті жасқа дейінгі баланың өзі ақыл-ой емес, сезімдер мен бейнелер әлемінде өмір сүреді. «Бұл жерде үлкен мәселе жоқ» деп айтудың мағынасы жоқ. Балаға өзін қауіпсіз сезіну керек. Анамның сүйіспеншілігінен, анамның жақындығынан гөрі қорқыныштан не жақсы ?
  3. Балаларға да, балалардың көзінше де айқайлауға болмайды!
  4. Ұялшақ балаға арналған өтініш нақты тапсырмаларды қамтуы керек. Оның сабырлы, жұмсақ дауыспен айтылуы, аты-жөні бар үндеуі және мейірімді жанасуымен бірге жүруі маңызды. Ұялшақ балалармен қарым-қатынаста қатты өткір интонацияларды, бұйрықтар түріндегі үндеулерді, қорлайтын немесе сыни мәлімдемелерді болдырмау керек. Ең бастысы-әдептілік пен шыдамдылық.
  5. Бала жаңа адамдармен, сол жануардың иелерімен таныса алатын төрт аяқты дос табу пайдалы.
  6. Ұялшақ баламен байланыста болған кезде ауызша емес қарым-қатынас құралдарын, ашықтық пен сенім қимылдарын қолдану, көз байланысын орнату маңызды.
  7. Ішкі тосқауылдан өту үшін баланы өз бетімен жұмыс істегенде оны мадақтауды ұмытпаңыз.
  8. Баланы қарым-қатынасқа байланысты әртүрлі тапсырмаларды орындауға тартыңыз.Ұялшақ баланың "бөтен ересектермен" байланысын ынталандырыңыз: олардан нан сатып алуды немесе кітапханадан кітап сұрауды сұраңыз. Сонымен қатар, баланың жанында болуға тырысыңыз, сонда ол өзін сенімді және тыныш сезінеді.
  9. Балаңызға әңгімені бастауға және аяқтауға үйретіңіз. Балаңызбен әртүрлі адамдар тобымен сөйлесуді бастау оңай болатын сөз тіркестерінің тізімін жасаңыз, мысалы, ол таныс адамға не айтуы мүмкін; бұрын кездеспеген ересек адамға; ол біраз уақыт көрмеген досына; ол алаңда ойнағысы келетін балаға. Содан кейін, рөлдерді өзгерте отырып, бала осы сөз тіркестерін еркін және өз бетінше қолданғанға дейін әңгімені қайталаңыз.

Есіңізде болсын: сәтсіздіктер мен жеңілістер тәжірибесі қондырады, жеңістер мен жетістіктер тәжірибесі шабыттандырады. Ұялшақ балаңызға нәзік қанаттарын түзетуге көмектесіңіз.

Педагог-психолог Ахметова Махаббат Серікқызы

23.12.2022
Қаралым саны: 18
coronavirusПремьер Электронное правительствоОфициальный интернет-ресурс Северо-Казахстанской области